CORONAVIRUS
REISADVIEZEN, INREISBEPERKINGEN & FAQ
Laatste update gedaan op: 17 december 2021
BON travel doet haar uiterste best om deze pagina up-to-date te houden. De inreisbeperkingen en reisadviezen zijn echter sterk aan veranderingen onderhevig. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze informatie.
Reisadviezen, garanties & verzekeringen
Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse zaken is een advies. Het is aan de reiziger en de reisorganisatie om te bepalen of u de reis zou willen.
Doorgaans zijn er beperkingen wat de verzekeringen als een consument besluit naar een oranje bestemming afte reizen. Bij de meeste verzekeraars zijn alle kosten als gevolg van Covid-19 dan uitgesloten. Er is dan wel dekking voor medische kosten die niet-Covid-19 gerelateerd zijn en ook bijvoorbeeld voor de bagagedekking. Enkele verzekeraars sluiten alle dekkingen uit als iemand afreist naar een land met code oranje of rood. Check daarom altijd goed de voorwaarden van je verzekeraar(s).
Het is van belang om te weten dat als er nog steeds een code oranje op uw vertrekdatum is en er zijn geen nieuwe onvermijdbare en/of buitengewone omstandigheden u niet kosteloos kunt annuleren. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat er op de bestemming een inreisverbod is ingesteld, welke niet van toepassing was tijdens de boeking. Of dat u verplicht bij aankomst in quarantaine moet, terwijl dit tijdens de boeking niet aan de orde was.
Nieuwe lokale maatregelen worden gezien als het nieuwe ‘normaal’. In overleg kan worden bekeken of uw reis kan worden omgeboekt.
U mag als klant, als u dat zou willen, reizen naar een bestemming met kleurcode oranje. We zullen met u in overleg treden of uw reis verantwoord kan worden uitgevoerd. Als dit kan dan zou u, met de maatregelen in acht genomen de reis, kunnen maken. Als dit niet kan dan zullen we in overleg of de reis wijzigen, of verplaatsen.
Op het moment dat je positief test voor vertrek dan kan je reis helaas niet doorgaan. Je zal niet op de vlucht mogen en je wordt niet toegelaten op je bestemming. Als je positief test en je niet kan reizen is er geen recht op terugbetaling van de reissom. De hoofdboeker kan er voor kiezen om de gehele reis of slechts de positief geteste reiziger(s) te annuleren. Annuleren is in dit geval altijd tegen kosten zoals vermeld in onze algemene voorwaarden.
Verzekering
Voor de annuleringskosten kun je een claim indienen bij jouw verzekeraar. Het hangt af van de dekking van jouw verzekering of kosten worden vergoed in het geval van een positieve test. In de meeste gevallen kun je dan aanspraak maken op de dekking van je annuleringsverzekeraar. Check van te voren dan ook goed of de annuleringsdekking van jouw verzekeraar dekking biedt wanneer je voortijdig de reis wegens covid moet afbreken. Kijk ook goed naar de situatie van je reisgenoten.
Heb je jouw annuleringsverzekering afgesloten via BON Travel? Dan ben je goed verzekerd in het geval dat jij of jouw medereiziger(s) positief testen. Extra kanttekening is wel: Heb jij een vakantie geboekt naar een oranje gebied en test je voor vertrek positief? Dan dekt je annuleringsverzekering dit mogelijk niet.
Mocht je Corona klachten (hoesten, loopneus, koorts, keelpijn, kortademig) krijgen tijdens je reis dan kun je je melden bij de lokale GGD. Deze zullen in samenspraak bepalen hoe te handelen. Dit kan zijn dat je op de bestemming in quarantaine wordt geplaatst in een quarantaine hotel of dat je medische hulp nodig hebt.
Als reiziger ben je zélf verantwoordelijk voor je persoonlijke(gezondheids-)situatie, het hebben van juiste documenten om een land binnen te komen en het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Eventuele extra kosten komen voor eigen rekening. Lees de polisvoorwaarden van je reis- en annuleringsverzekering om te zien of je daar een beroep op kunt doen. Eventuele medische kosten lopen via jouw zorgverzekering. Niet-genoten vakantiedagen kun je mogelijk verhalen op jouw annuleringsverzekering.
Op het moment van boeken stellen we je op de hoogte van de actuele algemene inreisbeperkingen en mogelijkheden. Na het boeken ben je als klant zélf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie en het tijdig voor vertrek nagaan of jouw eerder ontvangen informatie nog klopt. Bon travel zal u zo volledig mogelijk proberen te informeren over wijzigingen. Eventuele kosten die verbonden zijn aan de extra te nemen maatregelen zijn voor eigen rekening.
Indien de kleurcode wijzigt van geel of groen naar oranje dan zal BON travel samen met jou kijken naar de beste oplossing. Kan de vakantie worden voortgezet onder bepaalde maatregelen? Dit kan per situatie verschillen. De oorspronkelijke dekking van de reisverzekering blijft gewoon van kracht tot de eerstvolgende mogelijkheid dat men terug kan reizen.
PCR-, NAAT-, antigeen-testen
De PCR-test is een NAAT, wat staat voor Nucleic Acid Amplification Test, een verzamelnaam voor testen die corona aan kunnen tonen. Ook de mPOCT, LAMP, TMA en TR-PCR vallen hieronder. De uitslagen van deze testen duurt in de meeste gevalle een dag, een beetje afhankelijk van het soort NAAT dat je doet.
Voor een aantal bestemmingen geldt dat u bij terugreis naar Nederland in bezit moet zijn van een Coronabewijs. Een coronabewijs is een negatieve testuitslag of een vaccinatiebewijs. Of een bewijs dat u herstelt bent van corona. U kunt deze bewijzen laten zien met de CoronaCheck-app. Kijk voor meer informatie op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs.
U dient in het bezit te zijn van een Corona bewijs. U hoeft niet in quarantaine bij thuiskomst wanneer u de abc en sss-eilanden hebt bezocht. Wel wordt het aangeraden om bij thuiskomst een zelftest, ook als u bent gevaccineerd.